Budget Keluarga..!!

gula abis!! kicap xde!! minyak masak mane??
colgate ni dah nak abis..!!ade spare x??
isssh.. xreti2 nk beli spare ker..!
duwet nk bercuti ade?? sibuk nk g bercuti..

sebelum mr hubby membebel cam2 aku dah stat wat budget family
adeeii.. aku xsuker kut tp inilah tanggungjawab
setelah 2 bln menjalankan tanggungjawab sebagai wife
membuat budget bulanan adalah penting bagi memastikan
kelancaran rumahtangga aku


ni antara tips yang perlu diambil kira ketika membuat budget keluarga :-
(mcm aku teror jer kan.. blasah jer laaa)

pendapatan
 - gaji suami
 - gaji isteri
 - lain2 sumber pendapatan

perbelanjaan
   transportation
   - duwet keta
   - minyak keta
   - servis / maintenance
   - tol
    home education                                     utilities   
- loan rumah / sewa rumah                    - bil air
       - belanja dapur                                      - bil elektrik
   - cukai tanah                                         - bil astro
      - cukai pintu                                          - bil telefon
 - baiki rumah                                         - bil yes
entertaiment
- bercuti, tgk wayang,
mkn luar, shopping time.. ;)

miscellaneous
- bagi kt parent
- hadiah
- masuk tabung
- ptptn

dulu sebelum aku kawen aku xrasa wat budget tu penting
kenkadang bler tgh bulan aku dah stat sesak
bagi lah gaji bape pun.. msti jadik negetif t
setelah berumah tangga aku merasakan budget family adalah penting
memandangkan mr hubby xsuker benda yg xteratur
termasuk dalam soal kewangan so setiap bln pasti ade budget
walaupun duwet gaji aku hanya tolak tuk kepentingan aku.. ekekeke!! ;)




p/s : berbelanja mengikut kemampuan
bkn berbelanja mengikut kemahuan..!! ;)


Make choices that will make your journey in life the best that it can be.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...