Mengisi masa terluang



lamenye menyepi dari dunia blog ni
jangankan nk mengarang.. nk blogwalking pun xberkesempatan
rindu blog aku ni
dah berkali-kali jugak minggu ni aku taip..aku padam..aku taip lagi.. aku padam lagi
terasa kekok disitu.. lama aku xupdate

KEK
sape suker makan kek?? haaa.. ko suker kek ape??
aku??? aku suker sgt kek coklat indulgence yang secret recepi jual tu
aiishhh.. terasa-rasa nk makan
nk kena belajar buat kek tu pulak pasni
actually baru-baru ni aku buat kek ni


macam xpercaya 1st time buat blueberry cheese cake ni menjadi 
bawa g opis kejap jer dah abis.. yang pasti memang nyummy
okeh masuk bakul angkat sendiri..kekekekee
ni lah hobby terbaru aku.. buat kek
raya tahun ni kek buat sendiri jer..!! :)


resepi blueberry cheese cake

base : gunalah ape saja jenis biskut yang korang suke
macam aku - aku pakai biskut deluxe cream cracker (original)
sebab biskut ni jer yang ade kat umah
masukkan dalam plastik korang ketuk-ketuklah sampai hancur
pastu gaul dengan butter yang dibiar pada suhu bilik
kalu korang nak manis boleh tambah gula kalu suker
aku xsuker manis2 sangat memang aku xletak gula pun
banyak mana biskut n butter tu bergantung kt korang la
korang nak base dia tebal ker nipis ker xkisah
janji mesti menutup bekas loyang korang tu.. ok?? paham kan..
aku guna 1 paket biskut dengan 1 bar butter
bakar base tu pada suhu 180'c selama 10-12 minit atau agak2 dah masak
keluarkan, mula2 tu mmg macam lembik tp biler dah sejuk base tu akan keras

filling: cream cheese dalam 700-800 gram ikut korang laa
aku pakai mascarpone 250gram campur cream cheese philadelphia 500 gram
cream cheese tadi korang putar sampai kembang, boleh campur gula kalu nak
kalu suka manis boleh taruk banyak.. aku pakai 3/4 cawan jer tu pun cam manis
pastu masukkan 2-3 sudu lemon jus, ambik lemon zest (grik sket kulit lemon)
campurkan skali pun xde masalah. pastu masukkan vanila
taste.taste.taste 
sampai jumpa rasa yang korang nak
dah jumpa rasa yang korang nak pecahkan 4 biji telur saiz sedang.
yang ni aku guna 3 biji telur jer.. masuk sebiji-sebiji
pukul rata. tuang atas base tadi bakar pada suhu 180'c juga selama lebih kurang 40 minit
kadang-kadang lagi cepat...kadang-kadang lagi lambat.
tips : kalu goyangkan bekas.. cheese tu cam goyang2 lembut tu dah masak lah tu.

penting : bakar cheese cake korang guna teknik waterbath
tenggelamkan bekas kek korang dalam air
kalu korang pakai loyang boleh buka sila balut dengan aluminium foil dulu yer
kalu x dah jadi cheese rebus pulak nanti.

ni lah teknik waterbath.. tenggelamkan bekas kek dalam bekas berisi air

topping : blueberry + madu + lemon juice dalam 2-3 sudu (aku taruk sebiji trus)
 + vanilla + tepung jagung sesudu kecil
masukkan dalam kuali dan panaskan
bila dah mendidih matikan api
bila kek dah siap tuang. siap.
tahniah dah berjaya buat blueberry cheese cake.
yyeaayyy!!!!


ni rupa lepas kuarkan dari oven.. sejukkan selama sejam dulu baru masuk peti sejuk

blueberry cheese cake perlu disimpan at least 8 jam didalam peti sejuk sebelum dimakan.
korang boleh jer nk makan trus tapi rase xsesedap yang dah disejukkan selama 8 jam tu. 
sekian, jumpe lagi resepi akan datang.. kekekee!!!


p/s: actually aku ambik resepi dari #bilakokpinglapar
resepi sgt mudah, senang ikut dan sgt lazat..!! Nyummy..!!
(^,^)


Make choices that will make your journey in life the best that it can be.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...